FamiljeBlogg

borin.eu

Här kan du läsa om oss:

Semesterresa & 50-års födelsedagsresa till Dubrovnik, 2013-04-13-20:

Ett halvårs tänkande om hur vi skulle fira min 50-årsdag slutade med att vi åkte en vecka till Kroatien och den vackra staden Dubrovnik. Vi tog flyget från Arlanda och med direktflyg till flygplatsen i Dubrovnik som ligger ca: 2 mil utanför staden.

Framme vi vårt Hotell Dubrovnik Palace, ett 5-stärnigt hotell med stranden endast några meter från balkongen. Vi hade bokat ett extra stort rum och havsutsikt och allt var perfekt för en trevlig semester här! (bild 1).

Första dagen tog vi buss 4 som går mellan vårt hotell och gamla staden och bekantade oss med den och tog en god lunch. (bild 4).

Dag 2, min födelsedag började med en överraskande Champagnefrukost som in älskling hade ordnat med hotell personalen, vilken bra start man fick. (se bild 2).

Efter frukosten blev det linbana upp till utsiktsberget där man kan se ner på hela Dubrovnik stad, där vi åt en lätt lunch. Vilken utsikt... (bild 3). Kvällen blev en helt utsökt 3-rätters middag på vårt hotell och en överrasknings tårta som personalen gjort åt mig.

Några av resterande dagar så gick vi runt och utforskade olika delar i staden och upptäckte många fina platser och mysiga resturanger med utsökt mat och dryck.

Onsdagen hyrde vi en bil och åkte först några mil norr om Dubrovnik och besökte en stor trädgård med en otrolig härlig doft av blommor och växter. Därefter var vi till en liten stad lite mer norrut och därefter en stad några mil söder om Dubrovnik som i mina ögon måste vara en paradis ort att tillbringa sina dagar när man blir äldre.

Tack min älskling för en helt fantastik vecka tillsammans på min bemärkelsedag!

Knistrande vinter i Sköllersta, 2013-01-20:

Med en vinter som kom i slutet av november månad och som mer eller mindre försvann vid årsskiftet har nu åter intaget Sköllersta i sin finaste vinterskrud igen!

Idag söndag måste vi bara ut i detta fina vinterväder på en långpromenad och morgonen var kylig men med att solen kom upp steg tempraturen också och det blev riktigt behagligt. Helgen kyla med fuktig luft har gjort att träden fått otroligt fina iskristaller på sina grenar vilket vi inte kunde motstå och ta lite bilder på (det blev många bilder). Vi gick runt Ullavi på vår promenad och vi var inte ensamma denna söndag förmiddag för det var många som passade på att komma ut i dagens fina väder.

Klicka in på länken på familjebilder så ser ni många fler vackra bilder från vår söndagspromenad!

Julfirandet i Sköllersta, 2012-12-24:

Julfirandet hemma i Sköllersta blev lite mindre detta år eftersom Liselottes syster med familj firade Julen i Florida, Usa hos Kenneths pappa och sambo.

Men vi fick god mat och mycket dessutom och vi hade det mycket trevligt tillsammans! Tomten kom med många julklappar så alla blev nöjda och belåtna.

Semestertripp i norra Sverige, 2012-07-22-26:

Copyright © All Rights Reserved

Efter en vecka i vår gård uppe i Enånger drog vi vidare på en tur i Sveriges nordligare delar med första anhalt i Sundsvall.

Dagen efter fortsatte vi förbi Örnsköldsvik där vi besökte Fjällräven Outlet och hittade en del fynd. Nästa stopp blev Lövångers bageri där vi köpte några kartonger bröd. När kvällen kom så gjorde vi ett besök hos Carl-Åke och Barbro i Skellefteå där vi stannade till dagen efter.

Lite jobb efter stormen Dagmar i Enånger, 2011-12-31:

Stormen Dagmar härjade på ganska bra i min hemtrakt Enånger och vi drabbades av den en hel del med bl.a. vindfällen.

Även stugan uppe vid Lorttjärn som min bror Ola och hans svåger Anders byggde för många år sedan fick sig en ansiktslyftning.

Taket blåste av och den tog med sig det övre lagret av timmerstommen, vilken kraft det blir av vinden! Taket hamnade bakom stugan mot en tall som inte klarade av trycket när taket kom så den föll ca: en halvmeter från utedasset vilket väl man tycka att det var tur

i all bedrövelse.

Därför tillbringade vi nyårsaftonen i Lorttjärn med att laga stugan igen, på med den översta timmerstommen och på med taket igen och en del uppröjning. men med korvgrillning och köttbullsmackor fick vi ändå en fin dag med sol och 5-10 minusgrader.

Körde igång den nyinstallerade Pellets Kaminen, 2011-11-11:

Idag var sotaren hit och besiktade vår nyinstallerade Pellets kamin "Lilla Frö" från Ariterm >>. Nu var det vår granne Kent och jag som installerade den och med facit ihand behövde man inte vara någon proffshantverkare för att klara den uppgiften. Instruktionerna var lättförståliga och med vårt logisk tänkande gick det ganska enkelt.

Besiktningen gick problemfritt men sotaren kunde ju ingenting om denna konstruktion så jag fick lära honom hur det fungerar! Klockan 08:30 körde vi igång premiär eldningen och allt gick igång problemfritt.

Bild 3) Ser du rök-/friskluftsröret ut till fläkten på andra sidan väggen se Bild 4).

Det är en genialisk lonstruktion där man inte behöver en vanlig skorsten genom taket. Utan här sugs röken ut i det inre röret och mellan rökröret och det grövre kommer friskluften in i kaminen därigenom får man en sval röktemperatur.

En temperatur sensor ser till att kaminen startar och stannar vid inställd gradantal och nattsäkning finns det också, så den sköts helt automatiskt start och stopp. Pellets fyller man på under locket och en säck på 16 kilo får plats i magasinet.

Sotning bör göras 1ggr i veckan ur pelletbrännaren och tömma asklådan kan man göra 1 ellet två gånger i månaden. Rökröret bör sotas 2ggr om året, så den är ganska underhållsfri.

Efter ett halvårs använding av vår kamin är vi nu bara positiva med lite mindre problem i början innan man lärde sig hur den fungerade men nu är det inga problem. Vi är helnöjda med den och att innertemperaturen är ungefär desamma som när vi körde luft/luft pumpen kan man inte tro, för pelletskaminen ger en mycket torrare värme ifrån sig och som upplevs mycket varmare inomhus klimat.

Bild 1                          Bild 2                                  Bild 3                             Bild 4

Färska trädgårdsbär i oktober!!! 2011-10-05:

Kan man tänka sig att går att plocka färska hallon och smultron varje dag nu när vi kommit till oktober månad! Smultronen blommar fortfarande och hallonbuskarna ger ifrån sig en handfull röda & gula bär per dag.

Gött är det!

Vi var till Hassela för att hälsa på min moster & morbror 2011-07-20:

Äntligen kom vi iväg till Hassela på min semester för att åka till min mammas födelseort och hälsa på min moster Britta Frenell och min morbror Sven Ljunglöf. Eftersom min mamma gick bort för knappt åtta år sedan har det inte blivit av att åka till släkten där på ett tag men nu tog vi tag i det.

Väl där så bestämde vi oss för att åka först till Gräsåsens Trädgårdscafé för att fika och titta på den underbara trädgården dom byggt upp där. Sedan åkte vi till Ers-Mats gården som är en genuin 1700-tals gård som sett likadan ut sedan den byggdes och ligger på Hasselas finnmarker.

Slutligen var vi till Svedbovallen en fäbovall som min mor tillsammans med Sven lett korna från deras gård i Hassela till sin sommarvistelse och där min mor sedan skött korna under sommarna. Idag är ett en fäbovall som används som sommarställe och vid älgjakten som basläger med slakteri och övernattning.

Förbereder för att lägga ut sjösten framför huset 2011-05-22 & 2011-06-18:

Vi ville snygga till framsidan av vårt hus och eftersom vi la ut sjösten på baksidan förra året och det blev bra bestämde vi oss att göra likadant på framsidan.

Den torra våren och försommaren hade gjort gräsmattan torr och jorden var stenhård så det krävde sina muskler att få bort det, puh!

Men det börjar nu ta form när Liselotte grävde ut det sista och riktade in kantstenarna och placerade ut dom som skall bilda en gräns mellan sjöstenarna och gräsmattan. Hoppas nu sjöstenarna kommer snart så vi får se resultatet.

Nu har äntligen sjöstenen kommit så vi fick lägga ut den, nu saknas bara blomkrukorna!

u

Lagt ut plattor i gräsmattan 2011-05-16:

För att slippa få gräsmattan nedtrampad när vi går till baksidan av förrådet och grönsakslandet har vi lagt ut plattor som vi fick över när jag gjorde trätrallen till uteplatsen, se nedan!

Nu kommer gräsmattan hålla sig fin under hela året och det blir mer lättskött.

Bild 3 & 4, nu är även vår lilla uteplats målad!

Byggde om den lilla uteplatsen 2011-05-08:

Det var stenplattor som underlag här och dom hade sjunkit ner och myrorna härjade glatt så man drog sig för att njuta av solen vid en tidig kaffetår. Platsen är annars idealisk för man får solen nästan hela dagen när man sitter här och därför gjorde vi om den med trätrall som vilar på några lekablock.

Skall lägga sjösten runt om som minskar risken att jorden kommer i kontakt med trätrallen och då slipper man att den blir dålig så snabbt.

Liselotte har lagt stenar runt blomsterrabatten och ramat in den och det blev väldigt stiligt! Se bilden längst till höger. Här kommer lavendeln snart blomma ut i sin fulla prakt och senare kommer rosorna.

Nyårsfest hos min bror Ola och hans familj 2011-01-01:

Det har blivit lite av tradition att vi är hos min bror  och firar in det nya året med god mat och trevligt sällskap. I år käkade vi rådjur som varmrätt med en fantastisk förrätt med lax, kaviar, majonäs, räkor, lime, gräslök  och mycket annat på ett rostad bröd och middagen avslutades med glass, grädde och varma hjortron, super gott......

Sedan tittade Ola jag på lite junior hockey VM för Sverige spelade mot Kanada i en avgörande match om ven som skulle ta hem gruppen och Sverige vann efter förlängning och straffar, vilken rysare.

Ola skotar fram virke i Västerocka på Nyårs afton 2010-12-31:

Vi har lite skog uppe i Västerocka också ca: 15 kilometer väster om Enånger och Sture Andersson Grängsjö har fällt det med sin skördare Valmet 911 före värsta snöfallet. Men den måste ju tas reda på fast snön ligger på dryga metern där uppe och vi var upp och skottade av vår skotare (Kockums 836) för några dagar sedan.

Ola tycker det är lite besvärligt att hitta virket under all snö men man får röra om i högarna för att få med sig allt.

Ute på en vinterpromenad med hundarna i Enånger 2010-12-28:

Äntligen en dag utan att det vräker ner snö så då tog vi min brors hundar på en vinterpromenad på vägarna in mot byn. Minus 5 grader och mulet och så got som uppehåll, det kom någon snöflinga men det räknas inte idag. Mycket lössnö på sidan av vägen så Finnspetspetsen och Drevern tycker det är skoj men åldermannen Taxen Nisse tycker det inte är så roligt med snö och minusgrader.

Julafton hemma i Sköllersta 2010-12-24:

Vi firade julafton hos oss med Svenssons klanen och käkade god mat och fick besök av tomten också vilket gladde både ung

som gammal.

Eftermiddagen började traditonsenligt med glögg och efter en liten stund så tog vi lite julgröt som sig bör innehålla en mandel och detta år var det Edvin som fick den. Klockan 15:00 bänkade sig alla framför Tv:n för att se Kalla Anka och hans vänner som man "måste" se varje julafton. Därefter knackade det på ytterdörren och där stod en gammal farbror med långt skägg och en röd luva och undrade om det fanns några snälla barn i huset vilket det fanns massor av.

Efter julklapps utdelningen intog vi den efterlängtade julmiddagen med alla delikatesser som bör finnas på ett sådant bord..

Slutet av kvällen uppträdde Julia med sin "nya" tvärflöjt som hon fick från sina föräldrar i julklapp. Hon spelade 4 låtar för oss och för att vara 11 år är hon en stor talang för hennes solospelande var verkligen bra.

Mor & Far Svensson                      Elin & Julia                            Edvin och tomten            Liselotte, Edvin, Gun & Anette             Julia

Rådjur i trädgården 2010-12-23:

Nu är det snart hjul och vi som följer Kalle Anka kl. 15:00 varje julafton känner säkert till den här avslutningen med att djuren i skogen kommer till huset och delar julglädjen med oss.

Idag var det lite som i den sagan när en rådjursget med en killing kom hem till oss vid elva tiden på förmiddagen för att gräva fram lite gräs från gräsmattan och sedan la dom sig ner och vilade en stund. Deras oskygga sätt var anmärknigsvärd när vi nu bor i ett villaområde och med bara små grönytor runt omkring oss.

Älgjakt i Enångers västra jaktvårdsområde 2010-10-11:

Så var det dags igen för årets älgjakt i Enånger som min bror Ola årligen deltar i och till sin hjälp har han sin son Thomas när han får ledigt ifrån skolan vilket inte brukar vara problem någon dag.

Och första dagen fick dom fälla en fin 12 taggare se bild (Ola är till höger) med den början kan dom njuta av fortsättningen i lugn och ro!

Svampplockning i Skogaholms skogen 2010-10-10:

Liselotte var sugen på att plocka lite till svamp innan vintern kommer och trattkantarellen brukar gå bra att hitta under hösten. Vi åkte till Skogaholms skogarna utanför Hallsberg för där brukar vi hitta en del svamp.

Som du ser på bild 1 från vänster var det fläckvis rikligt med trattkantareller och vi plockade ihop drygt 7 kilo på 2 timmar men att rensa svampen tar längre tid men det får man ta när man börjar tänka på hur gott det är. Eftersom vi nu hittade så pass mycket svamp idag och med det vi har plockat ihop tidigare i höst, närmare 10 kilo så gav vi bort en del.

Nu har vi fyllt frysen med svamp och bär men även några fiskar (öring, röding & regnbåge) och älgkött så vinter middagarna kommer man längta till.

Surströmmingsfest hemma i Sköllersta 2010-08-07:

Eftersom man tycker om surströmming vill man gärna dela med sig denna delikatess med familjemedlemmar och då ordnade vi en liten trevlig fest hemma i Sköllersta. Alla uppskattade inte den fagra doften av en nyöppnad burk men Kenneth, Anette och Rolf vågade sig på någon suring, Kenneth var riktig duktig och höll jämn takt med mig!

Kvällen började vi med ett parti "Kubbspel" och där dom 3 vänsterhänta spelarna dominerade (Anette, Kenneth & jag).

Temat på middagen var förstås i fisken tecken och som ansvarsfulla värdpar så klev vi  upp klockan sex på morgon för att åka ut och fiska upp färsk fisk till middagen, det blev några abborrar på mete.

Vi bjöd på rökt och grillad abborre, hemmagjord pepparlax, räkor och sill & nubbe och självklart middagens höjdpunkt en riktig suring från "Borka suring 2009" medel stark.

Avslutade middagen med en god blåbärs paj och glass från bär vi plockade för någon vecka sedan, kaffe och en lite konjak följde

också med.

Bild 5 håller Elin vår nya familjemedlem vädjurs kaninen Sammy.

Blåbärsplockning i Närke skogen 2010-07-24:

Vi åkte ut i skogen för att titta om det har kommit några blåbär för det är ett bär vi tycker om att äta och ha med i olika rätter. Eftersom vi skulle se efter om det fanns några i närheten tog vi endast med några plastpåsar utifall vi hittade och plockade några bär. Till saken skall väl jag medge att vi inte hade skaffat några bärplockar ännu, dom vi har finns uppe vid gården i Enånger.

Vi tog en liten grusväg söderut från Sköllersta och stannade efter en kort bilfärd, parkerde bilen efter vägen och se efter vad skogen här har att bjuda på. Inte långt ifrån vägen började det finnas blåbär och en liten bit längre in i tallskogen fanns det gott om bär (se bil 2) och vi kunde ganska snabbt plocka ihop en hel del bär med endas med händerna.

Efter någon timme smakade det gott med kaffe och en god kaka till i blåbärsskogen, sedan plockade vi lite till men gav upp någon timme senare. Men en sak är säker att hit återkommer vi med dom nu inköpta bärplockarna från Ullared...

Vinterdag i Sköllersta 2010-01-31:

Vi tog en morgonpromenad i det underbara vintervädret som idag är soligt med ca: -5 i solen och ca: minus -13 grader i skuggan. Passade på att fånga några fina vinterbilder nu när snön ligger kvar på träden, man vet aldrig när vi får en sådan fin vinter igen.

Nu är det första vintern för oss i Sköllersta men jag har bott ett litet stenkast härifrån i 3 vintrar men inte haft liknande ihållande vinter period. Därför måste man ta till vara dessa dagar och uppleva syd Närke när vintern har bjudit upp till dom här vackra vyerna.

Väl hemma igen så släppte vi ut Leo som är en kanin så han fick röra på sig lite i snön.

Vinterdag i Enånger 2010-01-01:

Det blev en solig och fin dag med runt 17 grader kallt här i Enånger, därför passade vi på att gå en tur med min brors hundar finnsptetsen Ukko och strävhårige taxen Nisse som tyckte det är för kallt för hans små tassar.

Det knarrar gott i snön när vi promenerade efter Enångersvägen och sedan en bit efter Hantverksvägen. Lite folk ute för dom flesta tycker det är skönt att sitta inne i stugvärmen.

Vedpannan får göra rätt för sig sådan här dagar och det är väl tur att vi har en bra panna med ackumulator tankar som håller en jämn värmenivå inne.

Klicka in på länken under Bild galleri för att se flera bilder från dagen!

Nyårsfest i Enånger 2009-12-31:

Vi var uppe i Enånger från Juldagen och till Nyårsdagen och passade då på att fira in det nya året tillsammans med min brors familj.

Bilden till vänster ser du gänget som gjorde den fantastiska middagen med Kristina vid rodret. Från vänster Elin Karlsson, Klara Borin, Kristina Borin, Liselotte Svensson.

Bilden i mitten sitter vi och njuter av middagen, från vänster är det: Liselotte Svensson, Elin Karlsson, Klara Borin, Kristina Borin, Ola Borin och Thomas Borin.

Till förätt fick vi flera smårätter som bestod av: bröd med gravad öring (fångad av Thomas), kex med ost/päron, olika kryddade småkorvar. Dryck öl, läsk eller vatten.

Varmrätten bestod av: baklår från Rådjur och till den fick vi grönsaker, kokt potatis med kantarell och plommonsås (smaskens). Dryck rött vin, öl, läsk eller vatten.

Efterätt: Vit choklad tårta och kaffe. Punch och fruktlikör (bl.a. blåbär).

Raaap! Ohps!

Sedan gick man och småmyste och fyllde ut tiden till tolvslaget med att spela kort med busligan.

Strax före tolvslaget gick vi ut för att förbereda raketskjutningen och ställa fram champagne och glas.

Som vanligt var det vi som vann raketskjutningen i Enånger med största knallen och mångfalden av raketer.

Nu ser vi fram emot nästa Nyårsfest, tjena på er!